یاهو-بلاگفا-یاهو-وبلاگ
آموزش بدست آوردن Hash فایل ها - ir-software
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ir-software
سلام به وب سایت من خوش آمدی :)

کمک به سازمان خیریه محک

در این پست قصد دارم آموزش بدست آوردن Hash  یعنی کد منحصر به فرد فایل ها را توسط برنامه WinHex  آموزش بدهم .

برای اینکار برنامه های مختلفی وجود دارد برای نمونه از برنامه WinHex  استفاده می کنیم که حرفه ای تر و چیزی که آنرا از دیگر برنامه ها محبوبتر می کند امکانات مختلف آن است که شاید دیگر برنامه ها قادر به انجام آن نباشند برای شروع برنامه WinHex   را اجر نموده فایل مورد نظر را از طریق  درگ و دروپ (Drag And Drop) یا از منوی File  و Open  درون برنامه وارد کرده از منوی Tools  گزینه Compute Hash  که کلید معادل آن Ctrl+F2  در کادر باز شده کشو را باز کنید و عبارت MD5 (128bit) و کلید Ok  به این صورت کدی که مربوط به این فایل را نمایش می دهد می توانید این کد را درجایی دیگر مانند فایل متنی کپی کنید تا ببینید کد فایل های دیگر با چه تفاوتی دارد.

به نظر می یاید که شاید ممکمن نباشد این کد اشتباها با کد فایل دیگری مساوی و یکی باشد. برای همین از این کد برای رمزنگاری و پسورد در سایت ها استفاده می شود که در دیتا بیس سرور سایت ذخیره و در موارد لزوم فراخوانی می شود این گونه کد ها قابل برگشت نیستند یعنی کاربری که قصد دارد پسورد خود را دوباره حتی اگر بصورت صحیح وارد نماید اول بصورت  Hash  تبدیل شده سپس با کد Hash  شده قبلی ذخیره شده مقایسه می گردد . این کار می تواند حتی المقدور از هک شدن پسورد ها جلوگیری نماید.

کاربردهای دیگر Hash

شاید تا به حال در بعضی از سایت ها مشاهده کرده باشید که اگر بخواهید برنامه ای را از آن دانلود نمایید کنار لینک معمولا یک کد قرار داده اند و نوشته باشند hash code  این بدین معناست که اگر این برنامه را دانلود کنید و پس از بدست آوردن hash  این برنامه به طریقی که آموزش داده ام یا به هر طریقی دیگر مشاهده کنید که این کد با کد نوشته شده در سایت مقایرت نداشته باشد بدین معنی است که این برنامه یا کامل دانلود نشده یا اگر دانلود شده باشد هم آلوده به ویروس می باشد پس توجه داشته باشید که این برنامه را به هیچ وجه اجرا نکنید . همچنین از این کد در برنامه هایی که دو فایل را باهم مقایسه می کنند استفاده می شود تا ببینند بدون در نظر گرفتن نام دو یا چند فایلی که می خواهند مقایسه کنند آیا با هم متفاوت است یا خیر .

تصویر زیر نمونه ای از یک برنامه برای استخراج hash فایل سیستمی Explorer.exe

 

منبع 

http://joe-pc.loxblog.com/tag/winhex%20hash/winhex%20hash.htm

 




موضوع مطلب : آموزش بدست آوردن Hash فایل ها

دوشنبه 93 شهریور 17 :: 8:37 صبح

کلیه حقوق این وبلاگ برای ir-software محفوظ است