یاهو-بلاگفا-یاهو-وبلاگ
اموزش کامل موزیلا 1 - ir-software
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ir-software
سلام به وب سایت من خوش آمدی :)

کمک به سازمان خیریه محک

http://cdn.gooyait.com/uploads/complete-guide-for-firefox-settings-and-options.jpg

توجه   : تصاویر و نکته ها مربوط به نسخه 3?6?8 فایرفاکس است. بیشتر تنظیمات بر روی نسخه های آزمایشی 4 نیز قابل استفاده اند.

برای دسترسی به تنظیمات و گزینه ها می توانید از منوی Tools گزینه Options را انتخاب کنید تا با پنجره ای مانند تصویر زیر روبرو شوید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-1.png

همانطور می بینید پنجره Options دارای 7 بخش می باشد.

General : بخش تنظیمات و گزینه های عمومی مرورگر
Tabs : بخش مدیریت و گزینه های مربوط به Tab ها
Content : گزینه ها و تنظیمات مربوط به محتوا و نوشته ها
Applications : گزینه ها و تنظیمات مربوط به برنامه ها
Privacy : گزینه های مربوط به آثار جستجوها و بخش های مخفی
Security : گزینه ها و تنظیمات امنیتی
Advanced : تنظیمات پیشرفته مرورگر

در ادامه به توضیح گزینه ها و تنظیمات موجود در هر یک از بخش ها (یا سر برگ ها) می پردازیم.

General

این سربرگ شامل تنظیماتی عمومی مانند مدیریت صفحه شروع، مدیریت دانلودها و مدیریت افزونه ها می باشد.

در بخش Startup می توانید سایت و یا لینکی که در هنگام آغاز مرورگر باز می شود (Home Page) را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه Show my home page در بخش When Firefox starts، می توانید به صورت سفارشی و دلخواه سایت مورد نظر خود را برای باز شدن انتخاب کنید. شما باید آدرس سایت را در بخش Home Page بنویسید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-2.png

اگر گزینه Show a blank page را انتخاب کنید، اگر آدرس سایتتان را هم در بخش Home Page وارد کرده باشید، در هنگام اجرای مرورگر سایتی باز نخواهد شد؛ یعنی شما Home Page نخواهید داشت.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-3.png

همچنین اگر شما گزینه آخر یعنی Show my windows and tabs from last time را انتخاب کنید، هنگام اجرای مرورگر، آخرین تب ها و پنجره هایی که در هنگام آخرین بار استفاده از مرورگر باز بوده اند، نمایش داده خواهند شد.

اگر دقت کنید در پایین بخش Home Page سه دکمه مشاهده می کنید که برای تغییر آن می باشد.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-4.png
با زدن دکمه Use Current Pages،‏ آدرس صفحاتی که هم اکنون باز کرده اید، به جای Home Page قرار می گیرند. با زدن دکمه Use Bookmark، می توانید Home Page خود رابا استفاده از سایت هایی که به عنوان Bookmarkقرار داده اید انتخاب کنید. گزینه آخر یعنی Restore to Default، آدرس Home Page شما به صورت پیشفرض (که جستجوگر سایت Mozilla می باشد) قرار داده می شود.

البته توجه داشته باشید که برای استفاده از امکان Home Page دلخواهتان، باید حتما گزینه Show my home page را از بخش When Firefox starts انتخاب کنید.

کمی پایین تر می توانید بخش Downloads را مشاهده کنید. در این قسمت می توانید گزینه های مربوط به فایل های دانلودی توسط فایرفاکس را ببینید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-5.png

Show the Downloads window when downloading a file : با انتخاب این گزینه، پنجره مربوط به دانلود فایل ها با شروع دانلود یک فایل نمایش داده می شود.

Close it when all downloads are finished : این گزینه با انتخاب گزینه بالا فعال می شود. اگر این گزینه را انتخاب کنید، پس از اتمام تمام دانلودها، پنجره دانلود بسته خواهد شد.

Save files to : در این قسمت می توانید مشخص کنید که فایل های دانلود شده به طور پیشفرض در چه مسیری ذخیره شوند.

Always ask me where to save files : با انتخاب این گزینه هر وقت می خواهید فایلی را دانلود کنید، مسیر ذخیره آن از شما پرسیده می شود.

در قسمت Add-ons می توانید با کلیک بر روی گزینه Manage Add-ons، افزونه های مرورگرتان را مدیریت کنید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-6.png

Tabs

همانطور که گفته شد، بخش Tabs شامل گزینه های مربوط به کنترل سربرگ ها یا همان تب ها است.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-7.png

Open new window in a new tab instead : با انتخاب این گزینه، لینک های شما به جای باز شدن در پنجره جدید مرورگر، در یک تب جدید باز می شوند.

Warn me when closing multiple tabs : با انتخاب این گزینه وقتی که چند تب را باز کرده باشید و بخواهید به طور همزمان آن ها را ببندید با یک پیغام هشدار مواجه خواهید شد که این موضوع را به شما یادآوری می کند.

Warn me when opening multiple tabs might slow down Firefox : با انتخاب این گزینه وقتی شما تعداد زیادی تب را که ممکن باعث کاهش سرعت فایرفاکس شود، باز کنید، با یک اخطار مواجه خواهید شد.

Always show the tab bar : با انتخاب این گزینه، همیشه نوار تب نمایش داده خواهد شد. اگر تیک این گزینه را بردارید، تا وقتی که ماوس را به نوار تب نبرید، نمایش داده نخواهد شد.

When I open a link in a new tab, switch to it immediately : اگر این گزینه را انتخاب کنید، بلافاصله پس از باز کردن یک تب جدید، پنجره مرورگر شما به آن تب سوئیچ می کند و شما می توانید آن را ببینید.

Content

این سربرگ شامل تنظیمات مربوط به محتوا و همچنین متن نوشته های مربوط به صفحاتی است که در مرورگر نمایش داده می شوند.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-8.png

در قسمت اول از این سربرگ سه گزینه وجود دارند که شرح زیر می باشند :

Block pop-up windows : با انتخاب این گزینه جلوی نمایش پنجره های موسوم به Pop-Up (که عموما برای تبلیغات هستند و باعث کاهش سرعت جستجوی شما می شوند) گرفته می شود. همچنین می توانید با کلیک بر روی دکمه Exceptions سایت های مورد نظرتان را وارد کنید تا پنجره های Pop-Up فقط از این سایت ها نمایش داده شوند.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-9.png

Load images automatically : اگر این گزینه تیک خورده باشد، تمام عکس ها و تصاویر در سایت های باز شده به صورت خودکار نمایش داده می شوند. با کلیک بر روی دکمه Exceptions در جلوی این گزینه می توانید سایت های مورد نظرتان که می خواهید تصاویرشان نمایش داده شوند یا نشوند، را انتخاب کنید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-10.png

Enable JavaScript : اگر این گزینه انتخاب شده باشد، کدهای مربوط به جاوا اسکریپت در وب سایت ها فعال خواهند بود و در صورتی که تیک آن را بردارید، جاوا اسکریپت غیرفعال خواهد شد. همچنین با کلیک بر روی دکمه Advanced در جلوی این گزینه می توانید تنظیمات پیشرفته مربوط به جاوا اسکریپت را که در زیر توضیح داده می شوند ببینید.

در پنجره Advanced مربوط به جاوا اسکریپت 5 گزینه قابل مشاهده هستند. شما با استفاده از این گزینه ها می توانید مشخص کنید که جاوا اسکریپت چه کارهایی را بتواند بر روی مرورگر اعمال کند یا به صورت کلی می توانید بر روی اسکریپت ها محدودیت اعمال کنید. اگر این گزینه ها انتخاب باشند، جاوا اسکریپت می تواند کار مربوط به آن را انجام دهد و در صورتی که انتخاب نباشد، امکان انجام آن کار برای جاوا اسکریپت محدود خواهد بود. شما می توانید این گزینه ها را نسبت به نیاز خود فعال یا غیر فعال کنید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-11.png

Move or resize existing windows : با انتخاب این گزینه، اسکریپت ها امکان جابجایی یا تغییر اندازه پنجره ها را خواهند داشت.

Raise or lower windows : با انتخاب این گزینه، اسکریپت ها امکان باز کردن یا بستن پنجره ها (و یا بالا و پایین بردن آن ها) را خواهند داشت.

Disable or replace context menus : اگر این گزینه انتخاب باشد، اسکریپت ها امکان اضافه کردن آیتم را به منوهای زمینه (مثل منوی های راست کلیک و …) را خواهند داشت.

Hide the status bar : اگر این گزینه انتخاب شده باشد، اسکریت می توانید نوار وضعیت یا Status bar را مخفی کنند.

Change status bar text : اگر این گزینه را انتخاب کنید، به اسکریپت ها اجازه تغییر متن نوار وضعیت را خواهید داد.

اکنون دوباره به بخش Content بر می گردیم. بخش بعدی Fonts & Colors نام دارد که مربوط به فونت و رنگ نوشته ها است.

در بخش Default font می توانید فونت یا قلم نوشته ها را انتخاب کنید. همچنین می توانید از بخش روبروی آن، اندازه متن نوشته ها را انتخاب کنید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-12.png

با کلیک بر روی دکمه Advanced هم می توانید تنظیمات بیشتر درباره فونت و اندازه متن نوشته ها را ببینید.

همچنین با کلیک بر روی دکمه Colors می توانید تنظیمات مربوط به رنگ های مربوط به لینک ها و متن ها و پس زمینه را ببینید و آن ها را به سلیقه خود تغییر دهید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-13.png

در پنجره مربوط به رنگ ها گزینه هایی مشاهده می کنید که به شرح زیر می باشند :

Text : در این بخش می توانید رنگ پیشفرض متن را انتخاب کنید.

Background : در این بخش می توانید رنگ پیشفرض پس زمینه را انتخاب کنید.

Use system colors : با انتخاب این گزینه، رنگ ها به طور خودکار از رنگ های مربوط به ویندوز انتخاب می شوند.

Unvisited Links : در این بخش می توانید رنگ لینک های مشاهده نشده را انتخاب کنید.

Visited Links : در این بخش می توانید رنگ لینک های مشاهده شده را انتخاب کنید.

Underline links : اگر این گزینه را انتخاب کنید، لینک ها به صورت زیر خط دار نمایش داده می شوند.

Allow pages to choose their own colors, instead of my selections above : با انتخاب این گزینه، اگر سایتی رنگ خاصی برای متن و لینک خود داشته باشد، آن رنگ به جای رنگ های مشخص شده در این پنجره نمایش داده می شوند.

در بخش Labuages هم که آخرین قسمت از سر برگ Content است، می توانید زبان های مربوط به متن ها و سایتهایتان را با کلیک بر روی گزینه Choose انتخاب کنید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-14.png

Applications

این بخش نیاز به توضیح زیادی ندارد. در سربرگ Applications، برنامه هایی که با استفاده از آن ها فایل های دانلود شده و کدهای در وب سایت ها اجرا می شوند را انتخاب کنید. در لیست تمامی فرمت ها لیست شده اند. شما می توانید در بخش Contnent Type نوع محتو و در بخش Action نرم افزاری که با استفاده از آن فایل اجرا می شود را بینید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-15.png

اگر در بخش Actions گزینه Always ask را انتخاب کنید، در صورتی که با چنین فایلی برای اجرا مواجه شوید، نام نرم افزاری که با آن فایل را اجرا کنید از شما پرسیده می شود.

اگر گزینه Preview in Firefox را انتخاب کنید، آن محتوا در خود فایرفاکس نمایش داده می شود.
اگر گزینه Use Other را انتخاب کنید پنجره ای باز می شود که می توانید از طریق آن نرم افزار مورد نظر برای باز کردن این نوع فایل را انتخاب کنید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-16.png

همچنین در بالای لیست بخشی برای جستجو در بین فرمت ها و انوع محتوا وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-17.png

Privacy

این بخش شامل دو قسمت به نام های History (مربوط به ردپاها، سایت های وارد شده و تاریخچه جستجوها) و Location Bar می باشد.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-18.png

در بخش History یک قسمت با نام Firefox will قابل مشاهده است. در این قسمت شما امکان انتخاب 3 گزینه را در مورد تاریخچه جستجو هایتان در فایرفاکس خواهید داشت.

Remember history : اگر این گزینه را از لیست انتخاب کنید، فایرفاکس سایت ها و صفحاتی را که از آن ها بازدید کرده اید و خواهید کرد به خاطر می سپارد و در لیست History یا تاریخچه جستجوها اضافه می کند.

در صورتی که گزینه Remember history را انتخاب کنید، می توانید دو لینک را در پنجره برنامه ببنید.

Clear your recent history : با کلیک بر روی این لینک یک پنجره برای شما باز می شود که به شما امکان پاک کردن تاریخچه جستجوی خود را تا یک زمان مشخص پاک کنید (مثلا پاک کردن از 2 روز یا 2 ساعت گذشته).

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-19.png

remove individual cookies : با کلیک بر روی این لینک یک پنجره باز خواهد شد که به شما امکان پاک کردن کوکی های مرورگر را به طور دلخواه خواهد داد.

http://cdn.gooyait.com/uploads/firefox-options-20.png

 

 

منبع گویا ای تی




موضوع مطلب : مرورگر, موزیلا, کامل, جامع, اموزش, یادگیری, شناخت

دوشنبه 93 مرداد 13 :: 7:37 صبح

کلیه حقوق این وبلاگ برای ir-software محفوظ است